Ansökan öppen för ersättning för hämtning av förpackningar

Nu under november månad är det återigen dags för flerfamiljshus med fastighetsnära insamling av förpackningar att ansöka om ersättning från kommunen för hämtningen.

Ansökan öppen under november

Flerfamiljshus (och samfälligheter med gemensam avfallshämtning) som abonnerar på hämtning av förpackningar i Danderyds kommun kan få ersättning från kommunen för en del av kostnaderna för hämtningen.

Ansökan sker två gånger per år – den tidigare i maj och nu i november – och avser kostnader för föregående period. Det innebär nu vid andra tillfället att ersättningen omfattar betalningar för hämtningar utförda perioden 1 maj – 31 oktober 2024. Missade ni att ansöka för första perioden (januari–april) går det bra att ansöka även för det nu i november.

Så ansöker ni

  • Se till att ha redo uppgifter som organisationsnummer, fastighetsbeteckning, kontonummer, antal lägenheter, anlitad entreprenör och eventuellt kundnummer hos entreprenör. Utbetalning görs endast till konto som innehas av fastighetsägaren eller föreningen.
  • Gå in på kontakt.danderyd.se/sr/fni 

Mer information och kontakt

Samlad avfallsinformation om ersättningsnivåer, förutsättningar för att få ersättning och mer finns på på vår sida för flerfamiljshus. Här framgår även vilka entreprenörer för hämtning av förpackningar som är auktoriserade (godkända) av kommunen. 

Avfallsinformation för flerfamiljshus

Vid frågor är ni välkomna att kontakta avfallsenheten på matavfall@danderyd.se