Danderyds företagare ger toppbetyg till kommunens livsmedelstillsyn
Danderyds kommun får högsta betyg för tillsynsarbetet inom livsmedelskontroll bland de 55 kommuner som ingår i nätverket Stockholm Business Alliance (SBA). ”Detta är en kvalitetsstämpel. Vi har ett starkt företagande i Danderyd och det är glädjande att vårt fokus på att göra det smidigt att vara företagare i kommunen uppmärksammas”, säger Johanna Hornberger (M), kommunstyrelsens ordförande i Danderyd.

Varje år genomför Sveriges kommuner och Regioner (SKR) och Stockholm Business Alliances (SBA) en undersökning om företagarnas uppfattning om kommunernas service vid tillsyn och tillståndskontakter samt upphandling. Den mäter företagares kundnöjdhet i konkreta ärenden inom flera olika myndighetsområden.
Mätning av kundnöjdhet viktigt
Danderyds kommuns målsättning är att ha ett företagsklimat i toppklass. Företagarna får i undersökningen svara på frågor om hur nöjda de är med kommunens information, tillgänglighet, bemötande, rättssäkerhet, effektivitet och kompetens. Resultatet sammanställs i Nöjd kund-index (NKI) och är en viktig värdemätare på hur det fungerar i praktiken.
”Toppbetyget till vår livsmedelsinspektörs och miljöchefs arbete visar att kommunikationen varit god vilket gynnar både företagen och tillsynsarbetet. Livsmedelskontrollen är otroligt viktig för människors hälsa men det är också viktigt att alla företag följer regelverken för en sund och rättvis konkurrens”, säger Elisabet Thelin, miljö- och stadsbyggnadsdirektör, som tillsammans med kollegorna kommer att ta emot förstapriset på SBA-konferensen i Stockholms stadshus den 24 april.
Danderyd stiger i rankningen
I år landar Danderyds samlade NKI-resultat på 73, vilket är ett högt resultat. Det innebär en placering på plats 121 av Sveriges 290 kommuner. Danderyd stiger därmed 38 placeringar. Kundnöjdheten inom området livsmedelstillsyn ökar i mätningen från 76 till 87. Även miljö- och hälsoskyddstillsyn får högre resultat, ökar från 63 till 74 NKI-poäng i år. Upphandlingsindex (NUI) går fram från 66 till 67 medan bygglov backar från 62 till 60.
”Vi höjer oss på totalen på NKI och får fantastiskt fina siffror på livsmedels- och miljötillsyn! En stor eloge till alla kollegor för nedlagt arbete på dessa områden. Vi vill också passa på att tacka alla företagare som tagit sig tiden att svara på undersökningen. Detta ger oss en god inblick i vad som fungerar väl och vad vi ska lägga fokus på att förbättra framåt, säger näringslivschef Anna Wallin.
Detta är nöjd kund-index (NKI)
- Nöjd kund-index bygger på en kvalitetsundersökning av kommunernas bemötande och service i sin myndighetsutövning.
- Företagare som det senaste året har haft ett ärende inom ett eller flera myndighetsområden svarar på frågor om hur nöjda de är.
- Undersökningen genomförs årligen av Sveriges kommuner och regioner (SKR) i samarbete med Stockholm Business Alliance (SBA).