Flerspråkighet i förskolan
Här samlar vi material för dig som arbetar med flerspråkiga barn i förskolan. Mottagandet brukar innehålla ett inskrivningsmöte, ett uppföljningssamtal och ett kartläggningssamtal.
Flerspråkighetsplan
Vår flerspråkighetsplan är till för att förskolan ska kunna medverka till barns flerspråkiga utveckling. Målet är att öka den språkliga medvetenheten hos alla som arbetar i förskolan och klargöra principer för språkanvändning i varje enskild förskola samt göra detta förståeligt för barn och vårdnadshavare.
Här hitter du hela vår flerspråkighetsplan
Rutiner vid mottagande
När ett nyanlänt barn har fått plats i förskolan bjuder rektor in vårdnadshavarna till ett inskrivningsmöte. Även en tolk ska närvara vid detta möte.
Efter två dagars inskolning hålls ett uppföljningssamtal. Då närvarar barnets vårdnadshavare, personal från barnets avdelning samt en tolk.
Efter ytterligare 8 veckor hålls ett kartläggningssamtal, även då närvarar vårdnadshavare, personal från barnets avdelning på förskolan samt en tolk. Därefter, om rutiner och utveckling fortgår som förväntat, följer två utvecklingssamtal per läsår.
Innehåll och material till inskrivningsmöten
Innehåll och material till uppföljningssamtal
Innehåll och material till kartläggningssamtal