Klagomål på förskola och skola

Om du är missnöjd över någonting i någon av våra kommunala förskolor och skolor kan du lämna ett klagomål. Klagomål ger oss möjlighet att rätta till eventuella brister i verksamheten. Det är ett viktigt led i vår dialog med våra invånare och i arbetet med att utveckla utbildningens kvalitet.

Hur du kan lämna ditt klagomål beror på om verksamheten är kommunal eller fristående. 

Klagomål på kommunal förskola eller skola

Steg 1: Kontakta verksamheten

Om du som förälder eller elev har synpunkter på en verksamhet ska du alltid i första hand vända dig till personalen på förskolan eller skolan. Om du inte tycker att du får rätt hjälp eller att personalen inte lyssnar på dig, kontaktar du istället rektorn. Du kan också vända dig direkt till rektorn om du anser att problemet är allvarligt.

Steg 2: Kontakta förvaltningen

Om du inte är nöjd med det svar du fått från förskolan eller skolan kan du lämna ett klagomål till bildningsförvaltningen. Det görs digitalt via vår e-tjänst Kontakta kommunen.

Klagomålet bör innehålla namn och kontaktuppgifter, vilken skola eller förskola det gäller samt en beskrivning av vad det är som du har klagomål på.

Du kan lämna ditt klagomål anonymt. Men om du vill att vi ska informera dig om hur vi har hanterat ditt klagomål behöver vi ha en e-postadress, ett telefonnummer eller en adress.

Vad händer med klagomålet?

Klagomålet registreras och blir en allmän handling. Inför varje begäran av utlämnande av allmän handling görs en sekretessprövning och om någon uppgift i handlingen är sekretessreglerad kan den komma att skyddas av sekretess. Men huvudregeln är att allmänna handlingar är offentliga. 

Eventuella personuppgifter hanteras i enlighet med EU:s dataskyddsförordning.

Mer information om Danderyds kommuns hantering av personuppgifter

När ditt klagomål registrerats kontaktar bildningsförvaltningen den verksamhet som klagomålet gäller för att få verksamhetens syn på klagomålet. Du blir kontaktad inom fem arbetsdagar med information om hur klagomålet kommer att behandlas.

Rutin för klagomålshantering förskola och skola

Vem tar hand om klagomålet?

Skolchef eller verksamhetschef beslutar tillsammans med utredare hur klagomålet ska hanteras.

Klagomålet kan hanteras på tre olika sätt:

  1. direktsvar till klagomålslämnaren.
  2. överlämning till rektor eller skolchef/verksamhetschef.
  3. skriftlig utredning på huvudmannanivå.

Hur lång tid tar det innan svar kommer?

Vårt mål är att du ska få återkoppling inom fem arbetsdagar under förutsättning av du lämnat dina kontaktuppgifter.

Ibland kan ett klagomål vara mer komplicerat eller av annat skäl kräva längre tid att hantera. Den som utreder klagomålet kan då behöva kontakta dig under utredningen av klagomålet.

Steg 3: Fortfarande inte nöjd?

Efter att du har använt kontaktvägarna ovan, och känner att du vill gå vidare med ditt klagomål kan du vända dig till Skolinspektionen.

Skolinspektionen
Box 23069
104 35 Stockholm
Telefon: 08-586 080 00

skolinspektionen@skolinspektionen.se

www.skolinspektionen.se

Klagomål på fristående förskola eller pedagogisk omsorg i enskild regi

När det gäller fristående förskolor och pedagogisk omsorg som drivs i enskild regi är det den som driver verksamheten som är huvudman, inte kommunen.

Steg 1: Kontakta verksamheten

Börja alltid med att kontakta verksamheten med ditt klagomål så att verksamheten får chans att hjälpa till att lösa problemet.

Steg 2: Kontakta huvudmannen

Om du inte anser att du får hjälp blir nästa steg att kontakta huvudmannen. Du kan söka information om hur du lämnar klagomål på den fristående verksamhetens webbplats. 

Steg 3: Kontakta Danderyds kommun

Om du efter kontakt med huvudmannen fortfarande är missnöjd med hanteringen kring ditt klagomål och du anser att det fortfarande finns brister i verksamheten, kan du kontakta Danderyds kommun.

Kommunen är tillsynsmyndighet för fristående förskola och pedagogisk omsorg som bedrivs i Danderyds kommun. Bildningsförvaltningen arbetar med regelbunden tillsyn av de fristående verksamheterna. Om du lämnar in ett klagomål till bildningsförvaltningen kommunicerar förvaltningen klagomålet med huvudmannen och sedan bedömer förvaltningen vilken åtgärd som är lämplig.

Beroende av ärendets karaktär kan klagomålet till exempel hanteras inom ramen för en kommande eller pågående tillsyn, det kan föranleda att bildningsförvaltningen startar en riktad tillsyn eller så räcker det med att upplysa huvudmannen om att klagomålet har inkommit. Det är bildningsförvaltningen som bedömer vilken åtgärd som är relevant utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.

Fristående skola

När det gäller fristående skolor är det den som driver skolan som är huvudman, inte kommunen.

Steg 1: Kontakta verksamheten

Du kan söka information om hur du lämnar klagomål på skolans webbplats. Börja alltid med att kontakta verksamheten med ditt klagomål så att verksamheten får chans att hjälpa till att lösa problemet.

Steg 2: Kontakta huvudmannen

Om du inte anser att du får hjälp från verksamheten blir nästa steg att kontakta huvudmannen.

Steg 3: Kontakta Skolinspektionen

Skolinspektionen är tillsynsmyndighet för alla fristående skolor. Kontakta Skolinspektionen om du inte är nöjd med skolans och huvudmannens hantering av ditt klagomål, och om du anser att det fortfarande finns brister på skolan.

Skolinspektionen

Kontaktinformation

Bildningsförvaltningen

Om du har frågor eller synpunkter kan du kontakta oss via e-tjänsten Kontakta kommunen. Välj det ansvarsområde som passar bäst, till exempel Skola och förskola, och beskriv sedan ditt ärende. Ärendet loggas i vårt ärendesystem och lämnar du dina kontaktuppgifter kan du följa hur ärendets hantering går.

Till e-tjänsten Kontakta kommunen

Uppdaterad: 2025-02-06