Inomhusmiljö bostäder och lokaler
Inomhusmiljön i våra bostäder, skolor och allmänna lokaler ska vara så bra att vi inte riskerar att bli sjuka av att vistas där. Problem med inomhusmiljön i bostäder handlar oftast om fukt, mögel, dålig lukt, ventilation, buller eller röklukt från grannars vedeldning. Om du är missnöjd med inomhusmiljön kan du kontakta miljö- och stadsbyggnadskontoret för råd och hjälp.
Så här går du tillväga om du vill lämna klagomål
Innan du kontaktar oss ska du själv ha kontaktat fastighetsägaren eller bostadsrättsförening, eller den som orsakar störningen. De bör sedan få en viss tid på sig att undersöka problemet och föreslå en åtgärd.
Bor du i flerfamiljshus och det inte hjälper att prata med grannen? Ta upp problemet med din fastighetsägare, din styrelse om du bor i bostadsrätt.
Om varken grannen eller fastighetsägaren gör något åt problemet kan du vända dig till oss på miljö- och stadsbyggnadskontoret. Om du vill lämna in ett klagomål ska du använda e-tjänsten för klagomål.
Pågående och återkommande störning
För att vi ska handlägga ditt klagomål måste den störning som du upplever vara pågående eller återkommande. Vi handlägger inte klagomål på störningar som har pågått tidigare men upphört.
Avgift för handläggning av klagomål
Vid befogade klagomål tar vi ut en avgift för vår handläggning. Avgiften får den som stör eller ansvarar för att olägenheten åtgärdas betala.
Glöm inte ditt eget ansvar
Kom ihåg att även du själv har ett ansvar för att sköta om din bostad så att du inte orsakar problem som till exempel fuktskador eller lockar till dig råttor. Du bör också tänka på att inte störa dina grannar.
Mer information
Informationsblad om inomhusmiljö och hälsa
Informationsblad om luften i din bostad
Informationsblad om luftvärmepump och buller
Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd
Vägledning om luftkvalitet på Folkhälsomyndighetens webbplats
Vägledning om temperatur inomhus på Folkhälsomyndighetens webbplats