Vatten och avlopp i Danderyd

Solör Bioenergi sköter den dagliga driften av vattenledningar och avlopp i Danderyds kommun på uppdrag av samhällsutvecklingsförvaltningen. Det innebär att du kan vända dig till Solör Bioenergi om du behöver göra en felanmälan.

En kanna med vatten häller upp dricksvatten i ett glas.
Vid vattenläckor och akuta fel på ledningarna skickar kommunen ut automatiska SMS till berörda fastigheter. Du hittar även uppdaterad information här:

Driftstörningar vatten och avlopp

SMS-tjänst vid störningar i vattenleverans

Vanliga frågor och svar

Felanmälan och drift

Felanmälan • akut felanmälan • lukt och smak på vattnet • vattenkvalitet • stopp i avlopp • stängning av servis • vattenläckor • vattenavstängning

Solör Bioenergi är den entreprenör som hanterar daglig drift av vattenledningar och avlopp i Danderyds kommun, på uppdrag av Samhällsutvecklingsförvaltningen.

Telefon 08-568 912 90

kundtjanstdanderyd@solorbioenergi.com

Webbplats Solör Bioenergi - Danderyds kommun

Detta nummer kan du ringa dygnet runt.

Kom ihåg Ring alltid felanmälan vid avloppstopp för att försäkra dig om att stoppet inte är på den kommunala ledningen.

Frågor om fakturor eller avgifter/taxa

Fakturafrågor • taxa för vatten och avlopp • avläsning vattenmätare • vattenförbrukning

Solör Bioenergi är kommunens entreprenör för kundtjänst och fakturering. Det är Danderyds kommun som beslutar om vilken taxa som ska gälla i kommunen.

Telefon 08-568 912 90

kundtjanstdanderyd@solorbioenergi.com

För öppettider till kundtjänst:

Webbplats Solör Bioenergi - Danderyds kommun

Anslutningsärenden och anslutningsavgifter

Förbindelsepunktens läge på egna fastigheten • skadeståndsanspråk

Telefon 08-568 910 00

 

Inför byte av privata va-ledningar

Ska du lägga om dina privata va-ledningar inne på fastigheten? Ta då del av denna checklista som innehåller nödvändig information och kontaktuppgifter inför omläggningen.

Här hittar du tips inför vid byte av privata va-ledningar

Här hittar du Svenskt Vattens broschyr om hur du bäst tar hand om dina va-ledningar

Vatten och avlopp i Danderyds kommun

Vattnet som vi får i Danderyd hämtas från Mälaren vid Görväln via Norrvatten som renar och leder ut det till 13 norrortskommuner. Avloppsvattnet leds till reningsverket i Käppala på Lidingö.

Samhällsutvecklingsförvaltningen ansvarar för ny- och ombyggnad samt drift och underhåll av kommunens VA-ledningsnät samt pumpstationer. Solör Bioenergi drift sköter felanmälan, den dagliga driften och underhållet på uppdrag av samhällsutvecklingsförvaltningen. Solör Bioenergi kundtjänst sköter fakturafrågor.

Teknisk handbok VA

Den tekniska handboken innehåller de tekniska krav och anvisningar som gäller för projektering och anläggningsarbeten för vatten- och avloppsanläggningar i Danderyds kommun.

Teknisk handbok VA

Kontaktinformation

Samhällsutvecklingsförvaltningen

Om du har frågor eller synpunkter:

Kontakta oss

Box 74, 182 11 Danderyd

Uppdaterad: 2025-01-24

Förändring i faktureringsrutin för VA – 2025

Brukar du få faktura varje kvartal? I så fall berörs du av våra ändrade rutiner kring fakturering.

Tidigare har du fakturerats för hur mycket vatten du har förbrukat under ett kvartals första två månader. Den tredje månaden har sedan baserats på en schablon av din tidigare förbrukning.

Nytt för 2025 är att vi nu slopar schablonen och fakturerar för den mängd vatten som faktiskt har förbrukats under hela kvartalet.

Vad innebär det för dig?

  • Fakturan kommer en månad senare än tidigare.
  • På din faktura kan du nu se din faktiska förbrukning.
  • Du behöver inte göra något utan allt sker automatiskt.

Den 1 januari 2025 höjdes taxan för vatten och avlopp (VA).

Bakom höjningen av VA-taxan ligger bland annat ökade kostnader för drift och underhåll samt stora, nödvändiga investeringar inom vatten och avlopp.

Vad kommer det att kosta?

VA-taxan höjs med 20 %. Det innebär en kostnad på 28,64 kr per kubikmeter levererat vatten (inklusive moms) från och med 2025. Motsvarande avgift för 2024 var 23,88 kr per kubikmeter.

Förändring i faktureringsrutin för VA – 2025

Brukar du få faktura varje kvartal? I så fall berörs du av våra ändrade rutiner kring fakturering.

Tidigare har du fakturerats för hur mycket vatten du har förbrukat under ett kvartals första två månader. Den tredje månaden har sedan baserats på en schablon av din tidigare förbrukning.

Nytt för 2025 är att vi nu slopar schablonen och fakturerar för den mängd vatten som faktiskt har förbrukats under hela kvartalet.

Vad innebär det för dig?

  • Fakturan kommer en månad senare än tidigare.
  • På din faktura kan du nu se din faktiska förbrukning.
  • Du behöver inte göra något utan allt sker automatiskt.

Den 1 januari 2025 höjdes taxan för vatten och avlopp (VA).

Bakom höjningen av VA-taxan ligger bland annat ökade kostnader för drift och underhåll samt stora, nödvändiga investeringar inom vatten och avlopp.

Vad kommer det att kosta?

VA-taxan höjs med 20 %. Det innebär en kostnad på 28,64 kr per kubikmeter levererat vatten (inklusive moms) från och med 2025. Motsvarande avgift för 2024 var 23,88 kr per kubikmeter.