Vanliga frågor & svar
Felanmälan
Jag har gjort en felanmälan för lokalen - när blir det klart?
Ärenden och felanmälningar som kommer in till vår fastighetsavdelning prioriteras utifrån vad som inträffat och hur akut situationen är. Vi gör skillnad på:
1. Akuta fel - Fara för liv eller egendom.
2. Vanlig felanmälan
Passertagg och larm
Beställ ny passertagg eller ändra behörighet
Beställning av en ny passertagg kan endast göras av behörig beställare till exempel ansvarig chef. Det gäller även förändring av behörighet för var passertaggen ska fungera.
Passertagg till Mörby centrum och Djursholms slott
Beställning och ändringar görs via vår e-tjänst på kommunens intranät. Behörig beställare är ansvarig chef.
Intranät Danderyds kommun: Passertaggar och behörigheter
Passertagg till andra verksamheter och lokaler
Beställning och ändringar görs av behörig beställare. Kontakta fastighetsavdelningens kundservice. När passertaggen är klar kan den hämtas i Kontaktcenter i Mörby centrum.
Passertagg för privata hyresgäster
Kontakta din förvaltare
Vad gör jag om jag satt igång inbrottslarmet av misstag?
Ring larmcentralen på 08-568 911 01 och uppge den återkallningskod som du fått av din chef. Chefer får koden från fastighetsavdelningen på tekniska kontoret.
Vad gör jag om min tagg försvunnit?
Om du tappat bort din passertagg behöver den spärras den direkt. Beställning av en ny passertagg görs av behörig beställare till exempel ansvarig chef.
Gäller det lokaler i Mörby centrum eller på Djursholms slott kontakta kommunens kontaktcenter.
Intranät Danderyds kommun: Passertaggar och behörigheter
Gäller det andra lokaler och verksamheter kontakta fastighetsavdelningens kundservice.
Felanmälan av passertagg eller kortläsare
Testa först din passertagg på en annan läsare för att se om det är passertaggen eller kortläsaren det är fel på. Om du sedan behöver göra felanmälan och det gäller lokaler i Mörby centrum eller på Djursholms slott kontakta kommunens kontaktcenter.
Intranät Danderyds kommun: Passertaggar och behörigheter
Gäller det andra lokaler och verksamheter gör din felanmälan till fastighetsavdelningens kundservice.
När kan jag kontakta support för passersystem?
Danderyds kommun har support för passersystem och dörrar måndag-fredag, 7-16. Kontaktas via telefonnummer: 08-56891286.
Det finns ingen support för passersystem utanför kontorstid eller under helger. Har du problem med att till exempel komma in i en gymnastikhall kvällstid ska du höra av dig till din kontaktperson för uthyrningen.
Temperatur och ventilation
Hur regleras temperaturen under vinter och sommar?
Vid köldknäppar och värmebölja
Under extrema väderförhållanden - som köldknäppar och värmebölja - gäller inga regler kring inomhustemperatur. Våra värme- och ventilationssystem är inte dimensionerade för att klara av de mest extrema utomhustemperaturerna.
Under köldknäppar kan det alltså bli kallare inomhus än vad som upplevs som komfortabelt. Under normala vintertemperaturer kan man dock kräva att värmesystemet klarar av att hålla rikttemperatur.
Under värmebölja kan det bli varmare än vad som upplevs som komfortabelt. Det finns en del du kan göra själv för att lindra värmen inomhus.
Tips
Vad gör jag om inomhustemperaturen är lägre än rikttemperaturen och elementet är kallt?
Så kan du kontrollera vad felet är
Visar det sig att inomhustemperaturen är lägre än rikttemperaturen, kan du först kontrollera hur du har möblerat vid elementen.
- Det är viktigt att du inte täcker för termostat och element med möbler, gardiner eller elementskydd. Då känner termostaten av en högre temperatur än det är i rummet och elementet stängs av.
- Möbler framför elementen kan också hindra värmen att sprida sig i rummet.
Felanmälan när det inte blir bättre
Ibland händer det att fel uppstår i något enskilt element eller i värmesystemet. När vi får in en felanmälan har vi följande rutin:
- Fastighetsskötare kommer ut och mäter temperaturen. Är det kallare än rikttemperaturen kontrollerar vi att alla element är varma som de ska vara och ser till att inga möbler står framför element eller termostat.
- Fastighetsskötaren kontrollerar också att det inte är luft i elementen eller att termostaten hakat upp sig.
- Drag från fönster som är otäta, eller som inte är stängda, och tilluftsventiler kontrolleras och rättas till om möjligt.
- Är det fortsatt kallt skickas din anmälan vidare till vår VS-reparatör som tittar på andra åtgärder i värmesystemet.
Vinterväder
När börjar snöröjning och halkbekämpning vid fastigheterna?
Snöröjning och halkbekämpning
Under vintersäsongen har vi beredskap för snöröjning och halkbekämpning vid våra fastigheter från den 15 oktober till den 30 april.
Snöröjningen påbörjas när det snöat ca 50 mm kallsnö eller 30 mm vid blötsnö. Halkbekämpning påbörjas när prognosen säger att det finns risk för is och halka.
Målsättningen är att förskolor och skolor skall vara tillgängliga senast kl 08.00 på vardagar. Hyresgäster som öppnar sin verksamhet tidigare än så ansvarar själva för att framkomlighet och sandning innan kl 08.00.
Övrigt
Viktig information om rökmaskiner eller fyrverkerier
Ska ni hantera utrustning som kan utlösa brandlarmet?
Det kan handla om rökkanoner, tomtebloss, fyrvekerier eller bengaliska eldar. Då är det viktigt att ni kontaktar fastighetsavdelningens kundservice i god tid för att, om det bedöms lämpligt eller genomförbart, stänga av brandlarm tillfälligt. Detta gäller även om ni lånar ut lokalen till någon annan.
Det är viktigt att veta ni som verksamhet, och arrangören som lånar lokalen, då förstår och tar på er det utökade ansvaret för brandskyddet under tiden som larmet är avstängt. För att göra detta måste ni skriva på en ansvarsförbindelse och lämna denna till kundservice för arkivering.