Skolans historia

Skylt Danderyds gymnasium

Skolan invigdes vid läsårsstarten 1982 efter att spaden satts i jorden för det stora bygget två år tidigare. Då hade det länge funnits planer på att bygga en ny gymnasieskola i kommunen. Tidigare gick man på gymnasiet på Djursholms samskola eller Mörbyskolan, men sedan fyrtio år finns alltså en sammanhållen kommunal gymnasieskola i Danderyd.

Ursprungligen byggdes Danderyds gymnasium för cirka 900 elever och länge fanns det, förutom studieförberedande utbildningar, också program för fordon och handel och administration. Det fanns också komvux och specialkurser inom marinteknik. Fortfarande ståtar skolan med spetsutbildning inom matematik. Sedan flera år driver skolan Nationell idrottsutbildning inom fotboll och nyligen kunde en sådan också för padel läggas till.

Genom åren har skolan byggts om och till, bland annat med ytterligare en aula, flera klassrum och andra samlingslokaler. Kapaciteten har ökat till över 1300 elever och de kommer inte bara från Danderyd utan även flera grannkommuner.

Förutom det stora utbudet av utbildningar med många sökande genom alla år är det glädjande att se studiemotiverade elever med goda resultat och att så många söker sig till högskola efter tre år här. Danderyds gymnasium arbetar också med internationella samarbeten och utbyten. Elever har genomfört praktik och studieresor till bland annat London, Bryssel, Berlin, Spanien, Tanzania och Kina.

Danderyds gymnasium är naturskönt beläget med hagar, ängar och med flera anläggningar och hallar för idrott. En granne är kommunens enda lantbruk, Ekeby gård. Där föddes gäss upp när skolan byggdes och två gäss pryder skolans emblem - en symbol för att värna vår miljö och att vi bryr oss om varandra.