Det här gör kommunen med anledning av kriget i Ukraina

Miljontals människor flyr nu kriget i Ukraina. EU har beslutat att aktivera massflyktsdirektivet, vilket innebär att personer från Ukraina ska erbjudas tidsbegränsat uppehålls- och arbetstillstånd inom EU.

Danderyd har fått uppdrag av Migrationsverket att inventera hur många platser som kan iordningställas för att ta emot flyktingar med kort varsel. Danderyd har i det akuta skedet iordningsställt 100 tillfälliga boendeplatser.

Kommunen samverkar med civilsamhället och frivilligorganisationer för att lösa praktiska frågor kring mottagande och bemanning av boendet. Det pågår även ett intensivt arbete på socialförvaltningen och bildningsförvaltningen för att förbereda mottagandet, till exempel av skolgång och socialt stöd.

Utbildning för flyktingar från Ukraina

EU:s massflyktsdirektiv ger barn och elever från Ukraina, som har flytt kriget och som nu kommer till Sverige, rätt att vistas i landet och att ta del av förskola, skola och fritidshem här. Du kan läsa mer om hur det mottagandet ser ut i Danderyd, bland våra frågor och svar.

Frågor och svar om mottagandet av barn och elever från Ukraina

Så här kan du hjälpa till som privatperson

Många vill hjälpa personer som är på flykt från Ukraina just nu. Flera frivilligorganisationer tar emot gåvor och pengar för stöd till de drabbade i Ukraina och samordnar olika hjälpinsatser. Vill du skänka exempelvis pengar, kläder eller annat, kontakta etablerade hjälporganisationer.

På insamlingskontroll.se hittar du en lista med olika hjälporganisationer:

insamlingskontroll.se

Vill du hjälpa till som volontär eller skänka saker, kontakta någon av föreningarna i Danderyd:

Volontärverksamhet

Uppdaterad: 2022-04-11